Rola, zadania i funkcja, jakie spełniają akademickie biura karier jest oczywista i nie do przecenienia w procesie łączenia tak wielu podmiotów ze środowiskiem uczelni i głównymi interesariuszami tego złożonego systemu, czyli studentami i absolwentami uczelni.
Na ten moment sposób organizacji ABK jest niejednorodny i zależny od takich czynników jak:
• usytuowanie w strukturze uczelni,
• dostrzeganie potrzeby tego typu działań przez środowisko uczelniane, ale też
podmioty zewnętrzne,
• wsparcie ze strony władz uczelni, budżet przeznaczony na działania systemowe
jednostki, zakres działań jaki ABK ma realizować,
• oraz liczby osób realizujących zadania w ABK i etatów przynależnych strukturalnie
do tej jednostki.
Akademickie Biura Karier są zróżnicowane organizacyjnie, co wynika z faktu niejednorodnego dostrzegania przez władze uczelni znaczenia działań związanych ze współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym, ale również ze sposobu uwzględnienia lub braku uwzględniania działalności ABK w dokumentach strategicznych poszczególnych uczelni (np. Regulaminie uczelni, Strategii rozwoju uczelni, Zarządzenia Rektora), a także dokumentów operacyjnych (aktualizacja zadań jednostki, upoważnienia do realizacji zadań).
Niejednorodne przepisy, zakres zadań i rola Akademickich Biur Karier nabiera na sile, gdy mowa o współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym. Zmiany zapisów Ustawy pozwolą na doprecyzowanie wszystkich aspektów ich działalności i funkcjonowania w strukturach Uczelni.
Autorzy raportu: Monika Bezak, Dorota Pisula, Iwona Caputa i Albert Bezak to grono ekspertów: z zakresu rynku pracy, doświadczenia w prowadzeniu biura karier, praktyki w obszarze marketingu oraz prawa.
W obszarze marketingu Biur Karier, o którym pisałam, dowiecie się m.in. o strategicznym budowaniu marki akademickich biur karier, bycia obecnym i aktywnym w social mediach oraz współpracy z pracodawcami. Znajdziecie również dużo informacji o employer brandingu i networkingu.
Istotne jest jednak, by ABK i uczelnie strategicznie budowały dobre relacje ze środowiskiem społeczno – gospodarczym oraz tworzyły swoją markę, jako wiarygodnego i zaangażowanego partnera, wykorzystując do tego digital marketing. Ze strony pracodawców potrzeba otwartości, znalezienia korzyści ze współpracy, zaprojektowania zakresu współpracy w obszarach: employer brandingu, rekrutacji, edukacji i nauki, wzmacniając tym samym potencjał uczelni oraz budując własny wizerunek.
Raport powstał w odpowiedzi na potrzeby Sektorowej Rady ds. Kompetencji Komunikacji Marketingowej.
Zapraszam do lektury!
LINK: https://tiny.pl/wpwl2