Strategia marketingowa? Po co Ci to?

W literaturze znajdziemy mnóstwo definicji dotyczących strategii. Pojęcie nie odnosi się tylko i wyłącznie do strategii biznesowej, ale również marketingowej, komunikacji w social media…, a także innych pojęć związanych z finansami czy budowaniem marki pracodawcy.

Strategia wyznacza długoterminowy kierunek działania firmy w różnych zakresach, m.in. działalności operacyjnej, sprzedaży, marketingu, czy planowanych kierunkach rozwoju. To w tym dokumencie zawierasz całą kulturę organizacyjną (wartości, misję i wizję, analizy biznesowe, cele, sposoby ich realizacji i spodziewane rezultaty).

Strategia to nic innego, jak mapa, dzięki której nie zboczysz z obranego kursu. Jednocześnie możesz ją modyfikować, gdy napotkasz na niesprzyjające wiatry w czasie podróży.

Po co Ci strategia? – zapytasz

Podpowiem. Strategia potrzebna jest do zaplanowania działań, wyznaczenia kierunków na najbliższe lata, sprawnego zarządzania firmą, realizacji celów, mierzenia skuteczności i stopy zwrotu z inwestycji.

Strategia nie jest opasłym tomem stojącym na półce w gabinecie prezesa firmy. To dokument, według którego cała firma realizuje cele oraz osiąga korzyści z prowadzonej działalności dzięki jasno wytyczonej ścieżce.

Czasem strategia wymaga wprowadzenia zmian. Jednak dzięki niej nie zmieniasz kierunku, a raczej wykonujesz drobne korekty działań.

Zmiany strategii zależą od czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które wpływają na Twoją działalność. Mogą dotyczyć zmian prawnych, politycznych, ekonomicznych, technologicznych, środowiskowych i społecznych lub być związane z planowanym rozwojem firmy. Np.: wprowadzeniem nowych produktów lub usług, rozbudową lub modernizacją struktur.

Definicja strategii

Zdefiniowanie pojęcia strategii pozwala znaleźć wspólny mianownik do dalszych rozważań.

Alfred D. Chandler Jr. stwierdził, że „Strategia to proces określenia podstawowych, długoterminowych celów organizacji, a także definiowanie określonych kierunków działania i alokowanie zasobów koniecznych do zrealizowania ustalonych celów.”(1)

Definicja strategii ma bardzo długą historię i nie jest pojęciem tylko i wyłącznie związane  z biznesem.

Strategia to nie tylko domena strategów wojennych, ale również każdej osoby, która:

🔸zamierza budować swoją markę osobistą online i offline, markę specjalisty, czy eksperta,

 🔸prowadzi własny biznes lub zamierza go założyć,

🔸prowadzi kanały komunikacji w Social Media.

“Strategia jest skutecznym programem, sformułowanym dla każdego obszaru działania organizacji, koordynującym różnorodne funkcje.”(2)

Każdy z nas ma w głowie własną strategię na życie, na rozwój zawodowy, rozwój biznesu. Jednak, aby nasza strategia była skuteczna, powinna znaleźć się na papierze, by swobodnie móc do niej wracać, udoskonalać, wprowadzać zmiany, mierzyć skuteczność (KPI) i móc realizować w zaplanowanym czasie.

Pewnie pomyślisz, że to nie jest dla Ciebie. Mylisz się. Bez względu na wielkość firmy, zakres działań i branżę w jakiej pracujesz, strategiczne myślenie i działanie pozwoli poukładać wszystkie procesy i zacząć skutecznie je realizować.

Po co Ci strategia?

To pytanie bardzo często pojawia się w głowach przedsiębiorców i moich klientów, którzy najczęściej na moje słowa: “Potrzebna nam strategia, aby zrealizować cele”, odpowiadają:.

🔸Po co mi strategia? Po co mi coś, czego nie będziemy realizować?

🔸Nie ma na to czasu!

🔸To nie jest istotne, ważne jest żeby robić rzeczy na bieżąco!

🔸Przecież potencjalnym klientem jest KAŻDY człowiek, po co to rozdrabniać?

🔸Mamy za mało osób, żeby to wdrożyć!

🔸Po co robić strategię, skoro i tak nie będziemy się jej trzymać!

Od tego jakie decyzje podejmiesz, jak zaplanujesz działania realizujące Twój model biznesowy zależy, jak wykorzystasz pojawiające się szanse, w jaki sposób zbudujesz przewagę konkurencyjną i osiągniesz cele. W każdej strategii kluczowe jest zaplanowanie celów i dokonanie wyborów jak te cele osiągniesz, z czyją pomocą, jakie zasoby będą ci potrzebne i jakie kluczowe działania podejmiesz, aby je zrealizować.

Nie ma jednak gotowej recepty na skuteczną i niezawodną strategię. Każda zależy od wielu czynników wewnętrznych (jak wielkość firmy, możliwości finansowe, od posiadanych zasobów materialnych i niematerialnych, pomysłu na działalność, produktów i usług jakie oferujesz, kultury organizacyjnej) oraz czynników zewnętrznych (branży, partnerów biznesowych, reputacji, siły konkurencji, sytuacji ekonomicznej, gospodarczej, prawnej, czy też społecznej).

O narzędziach i kolejnych krokach, które przydadzą się w budowaniu własnej strategii przeczytasz w kolejnych artykułach.

Obserwuj mój profil na LinkedIn❗ Dzięki temu nie przegapisz żadnego tekstu i publikacji 😊

Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę Ci wspaniałego dnia! 😊

Iwona

#ZnajdźWłasnąŚcieżkę #oStrategii #BudowanieStrategii #biznes

Bibliografia:

  • Alferd D. Chandler, Jr., Strategy and Structure. Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press, Cambridge, Massachusetts, and London, England, 1962.
  • Red. nauk. Andrzej K. Koźmiński, red. Włodzimierz Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka. Krzysztof Obłój, Maciej Trybuchowski, Zarządzanie strategiczne. Wydawnictwo naukowe PWN, 2013.

Podziel się :

Twitter
Telegram
WhatsApp

Zarabiaj na życie, robiąc to, co kochasz!

Zarejestruj się, aby na bieżąco czerpać wiedzę i inspiracje.

Zobacz inne wpisy

Rekomendacje dla motoryzacji

Pandemia koronawirusa była prawdziwym testem dla wszystkich pracodawców, bez względu na wielkość firmy i branżę. 2020 r. był sprawdzianem umiejętności adaptacyjnych dla wielu pracodawców pod kątem wdrożenia obostrzeń, zmiany sposobu

Jak ulepszyć działanie ABK?

Budowanie społeczności i networking z wykorzystaniem sieci społecznościowej LinkedIn, angażowanie ambasadorów biura karier, czy tworzenie i prowadzenie programów mentoringowych – to niektóre z rekomendacji dotyczących funkcjonowania akademickich biur karier. Raport „Propozycje

Mniam ! Mniam ! Pliki Cookies 🍪

W przeciwieństwie do Garfield`a wolę ciasteczka, choć lasagna  nie jest zła 🙂 Jeśli lubisz regulaminy, przeczytaj jakie ciastka lubię najbardziej w naszej Polityce Cookies